Avslutningshögtid.

Att skriva examensarbete är krävande och tar en stor del av min tid, det känns som om jag just nu lever i en såpbubbla med mina kunskaper som ska formuleras ner prydligt i ett arbete. Formulerat efter konstens alla regler, eller i detta fall bör jag nog säga formulerat i didaktiska och akademiska former där formalia och etiska riktlinjer, m.m. ska var korrekt och prydligt.

Men så händer det som alltid händer en såpbubbla, dennes öde är att brista. Alla såpbubblor brister förr eller senare! Och i mitt fall betyder det att plötsligt dyker slutdatumet upp, det finns en konkret datum där jag ska lämna arbetet ifrån mig. Den 13/1-10 ska arbetet examineras och den 15/1-10 kommer en gemensam högtid att hållas för alla studenter som avslutar sin utbildning.

Avslutningshögtiden kommer äga rum på Malmö konserthus och ska bjuda på mycket musik och sång, tal och utdelning av priser. Det känns som det är en evighet kvar, men det är ju bara 41 dagar kvar tills arbetet ska examineras och 43 dagar tills Avslutningshögtiden! Helt plötsligt har flera års studier närmat sig sitt slutmål och nya dörrar öppnas för min framtid!

Men förutom Avslutningshögtiden så vet jag inte hur jag ska fira min examen. Och det här med studentmössor vet jag inget om, ska det köpas studentmössor som specifikt visar att man gått på högskolan och blivit akademiker? Jag vill gärna ha en sådan mössa för jag köpte ingen studentmössa när jag gick ut gymnasiet, på den tiden tyckte jag det var slöseri med pengar. Jag lånade min storasysters studentmössa i stället, fast att min mormor gett mig pengar till en ny studentmössa. Men nu vill jag ha en studentmössa som jag ska bära ned stolthet efter alla års studier, nu är den värd vart enda öre! Och det här med firandet, ska jag hålla en fest för alla nära och kära? Känns som det är tusen frågor som hopar sig nu när mina studietider nalkas slutet.

Just nu känner jag mig ganska trött och sliten, men jag hoppas att jag lyckas få fram samma pampiga känsla inom mig som jag får när Bergagymnasiet släpper ut sina avgångselever, när  man i parad går från Bergagymnasiet ner till trollsjön. Tre gånger har jag gått med paraden, en gång i tåget som elev och två gånger bredvid tåget som mamma. Och jag har känt det lika imponerande varje gång, Jag hittade en film på YouTube som visar ett studenttåg från samma år där en av mina söner är på väg ner till Trollsjön som student.

Lämna en kommentar